COMENTARIU CRITIC


    Arhitectul V. Ţâganco s-a format în spiritul clasicismului abordând la maturitate un stil eclectic nuanţat în funcţie de program, de la cel pseudorus la biserici până la cel maur sau neoclasic la locuinţe. A proiectat şi construit cea mai mare parte a lucrărilor sale la Chişinău, mai ales instituţii publice, dar şi lăcaşuri de cult. A folosit structurile metalice pentru deschideri mari sau goluri de ferestre inspirate de art nouveau. Planimetria clădirilor sale sunt compoziţii academice cu unu sau două axe de simetrie, iar monumentalitatea este sporită de fațadele eclectice cu detalii rezolvate la scară majoră. Clădirea Muzeului de Istorie Naturală este prima proiectată pentru programul căreia îi era destinată, fiind prevăzută cu un spaţiu central generos iluminat natural de un lanternou. Arhitectura exterioară este exotică, de factură arabă, iar interiorul este în stil art nouveau. Arhtectura lui V. Ţâganco este în general concepută în spiritul stilizărilor istorice proprii clasicismului francez având la bază compoziţia axial-simetrică. (Dragoș Ciolacu, 2015)
 


IMAGINI



    BIOGRAFIE


    (Chişinău, 1859 - 1919)

    Studii academice/de specialitate:
    Institutul Politehnic Riga.

    Activitate profesională:
    ? - Arhitect al Administraţiei Guberniale;
    1906 - 1912 - Arhitect şef Chişinău.
     


    PROIECTE


    Proiecte realizate
    ? - Biserica Sf. Nicolae;
    ? - Clinica de oftalmogie;
    ? - Universitatea de Stat;
    ? - Muzeul de etnografie şi istorie naturală;
    ? - Orfelinatul „Balş”;
    ? - Academia de Arte;
    ? - Spitatul de boli contagioase.
     


    BIBLIOGRAFIE


    Volume de autor:
    EȘANU, Andrei, Chişinău, File de istorie, Editura Museum, 1998.
    ŞLAPAC, Mariana, Probleme actuale ale artei naţionale, Editura Ştiința, 1993.

    Centrul istoric al Chişinăului, Editura ARC, 2010.